Kermit
Onze sleper: De Kermit

De sleper is een beetje de trots van onze waterscoutsvloot. De Kermit was vroeger in bedrijf bij de Koninklijke landmacht, onderdeel Genie. Hij hoorde bij het pontonplaat systeem. In 1986 heeft defensie deze boot buiten gebruik gesteld.


Technische gegevens:
- Lengte 7,69m.
- Breedte 2,67m
- Diepgang 1,05 – 1,10m.
- Romp, dunwandig polyester.
- Motor: Deutz A8L714.
- Vermogen: 115 pk bij 1500 rpm.
- Stroom 24 volt.Accu 2 keer 180 amp./h.
- Koppeling, droge plaat Viertel&Sachs.
- Schottel type 75.
- Schroef, 3-blads trekschroef, diameter 80cm.
- Snelheid + 16 km/u.
- Tankinhoud 220 liter.
- Maximaal 4 slaapplaatsen.
In 2006 is er een losse voorzetneus voor gemaakt, door middel van deze aanpassing is de KERMIT zeewaardiger op ruimer vaarwater.
De Geschiedenis van de Kermit

Dit is zo’n boot toen hij nog bij de Genie voer. Er zijn er ongeveer 50 van gebouwd, in 4 series. Er zat niet zo veel verschil in tussen de series Deze poly boten ( gebouwd van polyester) zijn rond 1960/1963 gebouwd ?? en zijn verkocht via de domeinen in 1987.Als je er op let kom je deze boten nog wel tegen ,soms omgebouwd, soms nog beroepsmatig, bij woon ark bedrijven, of jacht havens. Het genie museum heeft er ook nog eentje .De opvolger van dit systeem is het vouwbrug systeem, nu nog in gebruik.

Hier zie je zo’n boot achter een ponton plaat vlot. Er paste 4 vrachtwagens op, of 1 tank. Met meerdere vlotten achter elkaar kreeg je een drijvende brug ( b.v. 4 daagse Nijmegen )Voor een complete brug over de maas was men ruim een dag bezig, met de opvolger van dit systeem ( vouwbrug ) lukt dit ongeveer 1 uur.

De Kermit vaart niet snel, ong. 16 km /h. Hij maakt alleen golven van bijna een meter hoog. Als je in een keer door je eigen hek golf vaart ,krijg je de boot bijna helemaal nat. De Kermit heeft tegenwoordig een klein trim vlakje waardoor de hekgolven die de boot zelf maakt ong. 20 cm minder hoog zijn Hierdoor vaart de boot ongeveer 1 km /h sneller. De boot is wat lastiger te manoeuvreren, bij elke lichting dienstplichtigen werd er wel een boot stuk gevaren.

Op de Maas, door de eigen hekgolf heen varen.

De losse opzet neus is speciaal gemaakt voor open water ( Grevelingen meer / IJssel meer ) hier is deze boot eigenlijk niet geschikt voor. Bij het slepen van de vletten dook de vierkante neus van de Kermit te ver in de golven .in, en kwam er (te) veel water in de open kuip. Door de neus spat het water nu opzij, en krijg de kop meer drijf vermogen als hij een golf in duikt. De neus kan er eenvoudig af, en dan kunnen de originelen duw- palen terug geplaatst worden.
Vind ons op social media!